Over Mij

“Je bent pas hoogbegaafd als je iets met die hoogbegaafdheid doet.”

Een uitspraak die ik menigmaal gebruik tegen een leerling of een ouder.

Want zo is het nu eenmaal. Hoogbegaafdheid is geen verdienste. Je hebt er immers niets voor hoeven doen.

De uitdaging is om zicht te krijgen op het unieke van ieder kind en handvatten te geven hoe je daarmee door het leven stapt.

En daar gaat het heel vaak mis.

DSC_6793-web

Ik heb ze allemaal leren kennen in de afgelopen 35 jaar.

  • Jochem met een totaal gebrek aan zelfvertrouwen.
  • Nienke die niet weet hoe ze vrienden kan maken.
  • Mart die een totale chaos creëert van zijn werk.
  • Bart die moeite heeft om de tafels te leren.
  • Maar ook Merel die haast onzichtbaar haar werk doet en goede cijfers haalt.


Allemaal zijn ze gediagnosticeerd hoogbegaafd en allemaal liepen ze ergens vast in hun schoolloopbaan.

De laatste 15 jaar heb ik van hoogbegaafde kinderen mijn missie gemaakt.

Als leerkracht heb ik aan de basis gestaan van het voltijds onderwijs aan deze kinderen op meerdere scholen.

Ik heb mogen genieten van de vaak bijzondere humor, de creativiteit van hen.

Maar eerlijk gezegd ben ik ook wel eens moedeloos geworden van de onwil, het eigenwijze karakter van leerlingen.

Toch heb ik altijd geprobeerd in contact te blijven en zodoende de moeilijkheden en problemen niet te vermijden maar juist onder ogen te zien en op te lossen.

In dat kader ben ik ervan overtuigd dat dit alleen maar kan lukken als de ouders aan dezelfde kant staan.

 

Ik ben geïnspireerd door heel veel collega’s met dezelfde passie.

Jammer genoeg ben ik ook heel veel mensen tegengekomen die hoogbegaafdheid benaderen als een unieke eigenschap waar de hele maatschappij dan maar rekening mee moet houden.

Uit eigen ervaring weet ik (ook ik ben hoogbegaafd), dat dit niet het geval is.

Daarom ben ik van mening dat je kinderen moet leren ervaren wie ze zijn, wat ze zijn en hoe ze overkomen bij anderen.

En ze tools te geven om zich beter staande te houden.

Als doorgewinterde leerkracht vind ik dat heel veel leerproblemen voorkomen kunnen worden door de inhoud interessant en uitdagend te maken.

Maar ook om de lat hoog te leggen en eisen te stellen.

Voor mij is leren leren geen apart vak maar maakt het onderdeel uit van het totale aanbod.

Na jaren als leerkracht gewerkt te hebben was ik toe aan een nieuwe uitdaging en daarom nu mijn eigen praktijk:

DSC_6809
  • Een plek voor alle kinderen die niet gelukkig worden op hun huidige school.
  • Een plek voor alle ouders die het ook niet meer weten hoe ze hun kind kunnen motiveren.
  • Een plek voor alle leerkrachten die graag willen leren hoe ze als meester of juf het onderwijs beter kunnen organiseren.
  • Een plek voor alle onderwijsteams die onderwijs aan hoogbegaafde kinderen meer vorm willen geven.
  • Een plek voor Mariska die prachtig kan tekenen maar spelling ongelooflijk lastig vindt
  • Een plek voor Kjeld die een kei is in rekenen maar een zooitje van zijn schrift maakt.
  • Een plek voor Susanne die niet weet hoe je voor een toets moet leren maar wel ruzies oplost op de speelplaats.
  • Een plek voor Eddy die nog meer met zijn ervaring als leerkracht en als ervaringsdeskundige wil doen.